Angliába jöttem, mesterségem címere: mérnök

Szoftvermérnök vagyok, 2008-ban végeztem a BME-VIK-en. 2011 tavaszán úgy döntöttem Budapestről Londonba teszem át a székhelyem és szerencsét próbálok a szakmában. Kalandjaimról olvashattok itt.

Friss topikok

  • RealJohn: @Tvirag: igazán köszönöm! :) (2012.02.27. 23:25) Villámsztori I.
  • RealJohn: @JoliMama: Végül is nem volt rá szükség, a metró magához tért ma reggelre. Pontosan beértem, ahogy... (2012.02.06. 17:42) Életünk napjai
  • RealJohn: @JoliMama: Köszönöm szépen! Mindig jól esik hazamenni :) Hamarosan írok majd megint, ne gondoljáto... (2012.01.08. 23:59) A munka világa
  • RealJohn: Mondtam én Tamás, hogy sört nem szabad rád bízni, abból sokáig nem marad... :) A helyzet az, hogy ... (2011.04.28. 09:27) Élmények, csokorban
  • ogyp: Gratula! Udv.: ogyp (2011.04.20. 17:44) Siker!

Címkék

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Adminisztráció

2011.05.15. 23:31 RealJohn

Sziasztok újra Kedves Olvasók! Elnézést kérek, hogy a rögtönzött tavaszi szünetet nem jelentettem be előre, kaptam is érte a fejemre rendesen. De akkor mostmár nézzünk valami olvasnivalót. A cím ne ijesszen meg senkit, nem leszünk aktakukacok, csak arról gondoltam mesélni nektek, hogy itt mivel fárasztja az ember gyerekét a bürokrácia (és hogyan próbál utánanyúlni a magyar).

Az egész ott kezdődött, hogy felültem a repülőre. Az angol állam is olyan jólelkű nagybácsi, hogy ahogy leszállsz és átléped a határellenőrzést, rögtön jogosult vagy bizonyos támogatásokra (benefits). Ezt, ha nem akarnak úgy járni, mint Németország, nagyon hamar csökkenteni fogják, esetleg meg is szüntetik. Mivel én nem élősködni jöttem, mint a bizonyos helyekről érkező bizonyos bevándorlók többsége, ezekkel nem is foglalkoztam. Azt akartam megtudni, mik a feltételei annak, hogy itt munkába állhassak.

Az első és legfontosabb teendőm egy angol TAJ-szám szerzése volt, amit itt NINO-nak, azaz National Insurance Number(No.)nek hívnak. Itt megkérdezték tőlem, hogy hol lakom, hogy tényleg dolgozni jöttem-e, nem csak élősködni (ez fejlődés, elmondások szerint korábban ezt nem kérdezték, nekem már állásinterjút igazoló leveleket kellett vinni), lefénymásolták az útlevelemet és készen voltunk. Egy héten belül kaptam NINO-t, ööm é bódottá.

Korábban volt egy olyan rendelkezés, hogy az EU-hoz 2004-ben csatlakozott országok állampolgárai bár szabadon jöhetnek dolgozni, lesznek szívesen 90 fontot befizetni egy irodának, ami ezért cserébe regisztrálja őket. Hogy mire, azt ne kérdezzétek, érezzük a lényeget, hogy a 90 fontot visszatartó erőnek szánták. Ezt idén április 1-től eltörölték, én már pont megúsztam. Mostmár csak a bolgárokra és a románokra vonatkozik, de az nem is baj.

A visszatartó erőről egyébként annyit, hogy a bírságok errefelé meglepően alacsonyak. Például, ha bliccelsz a metrón, 50 font, ami bár 15 ezer forint, tudni kell, hogy minimálbérrel 7 óra alatt megkereshető összeg. Tehát egy minimálbéres alig egy napi fizetése. Persze, nekem például egy heti bérletem 32 font, tehát felesleges lenne kockáztatni, főleg, hogy az én homlokomon nagy rózsaszín felirat villog, ha nincs bérletem, és/vagy világítok. A forgalmi bírságok 100 fontig terjednek, ami 30 ezer forint, ezt hasonlítsátok össze azzal, hogy Magyarországon a gyorshajtásnál a plafon egy nullával több, és itt nem hiszem, hogy sokkal rosszabbul élnének, mint négy éve. Persze, itt azt is felfogták az emberek, hogy a szabályok azért vannak, hogy az életet normális mederben tartsák, ezért érdemes betartani őket. Egyszerűen fel sem merül, hogy mondjuk blicceljenek, mert minek? Hozzáteszem, ezt csak a helyiekről tudom 99%-ig biztosan állítani.

Szóval ott tartottam, hogy kaptam NINO-t, és lehet menni dolgozni. Ez, mint tudjuk, hamar sikerült, bár a cégnél csak egyetlen HR-es tudta, hogy Magyarország az Unió tagja és ezért én minden korlátozás nélkül azonnal munkábaállhatok a REEDnél. Az hab volt a tortán, hogy hozzátettem, amúgy mi vagyunk a soros elnökök is, fogalmuk nem volt róla és pont le is szarják. A következő feladat az volt, hogy a munkáltató által postán kiküldött munkaszerződést aláírva küldjem vissza. Ezzel együtt ki kellett tölteni egy adatlapot, amin bankszámlaszám és magánnyugdíjpénztári rendelkezés szerepel. Oké, lássuk csak, bankszámla. Körbekérdeztem 10 kollégát, mit ajánlanak, tízen 11 bankot mondtak, örültem nagyon. Természetesen a bankok itt is 10-től 16 óráig dolgoznak, tehát csak ebédszünetben tudsz menni. Végül háromhoz elmentem, az egyikben akkora tömeg volt, hogy másnap reggelig nem kerültem volna sorra, a másikban húzták a szájukat, hogy ügyfél merészelt belépni, és időpontegyeztetéssel traktáltak a következő hétre, a harmadikban viszont helyből a kezembe nyomták az adatlapot és a tollat, töltsed ki faszikám és máris kész a számlád. Ez már beszéd! Azt azért hozzátették, hogy mivel még ki se cserélődött a tüdőmben a magyar levegő angolra, ezért csak egy olyan alap számlát kaphatok, ami kb van, és kész, ennyit tud. Meg van hozzá egy olyan bankkártya, amit nagyon körültekintően kell használni, mert ha rossz helyen húzod le, a gatyát is leszedi rólad a bank, kezelési költség címén. Sajnos mindenkinek ez a sorsa, aki nem tud felmutatni közműszámlát és úgy megy a bankba. Mivel nekem összesen az útlevelem van a nevemen, nem maradt más választás, 6 hónapig ezzel a számlával kell beérnem. Utána majd válhatok olyanra, amihez még életbiztosítás is jár, már persze ha jó ügyfél vagyok és sok pénz érkezik a számlámra. Üsse kavics.

Hanem a REED HR sikeresen elszabta az első szerződésemet, 2 héttel későbbi kezdési dátumot írtak rá. Mondtam a főnökasszonynak, meg az ő főnökének, hogy ez így nem lesz vicces, kérnék szépen újat, mert itt ugye II. Erzsébet királynő különböző színű portréiról van szó. Nagy volt az egyetértés, ezért hamarban intéződött új szerződés, amely ügyintézési idő pont elég volt a banknak, hogy kiküldje a számlám adatait, így ez a probléma is elhárult a kiváló összegek beérkezése elől. A magánnyugdíjpénztár kérdése egy magyar ember esetében különösen vidám, nem is akarta nekem senki elhinni, hogy bizony I. Viktor király azt elvitte mind. ("Hát de az hogy lehet János, azt nem lehet!"; "Dehogynem lehet. Megcsinálták, nem?") Idézhettem volna Kis Gergő ex-kollégámat is: "Csinálnak egy tollvonást és kész!". Na, de az itt összegyűjtött pénzhez Vityának semmi köze nem lesz. Az angol MNYP-piac igen sok szereplővel büszkélkedhet, így kb. egy hétvégém ráment, mire a megfelelő összehasonlító honlapokat átolvastam. További lépéseket ezügyben majd csak akkor lehet tenni, ha van pénz is azon a számlán. Ja és igen, ha majd egyszer nyugdíjba megyek, akkor az itt szerzett szolgálati idő beszámít, mert a külföldön szerzett az beszámít, csak arányosan a brit állam is fizet majd nyugdíjat. Amíg nem csinálnak egy tollvonást.

Amivel még nem foglalkoztam részletesen, de előbb-utóbb muszáj lesz: jogosítvány, életbiztosítás, egészségbiztosítás. Utóbbihoz annyit, hogy itt természetesen van állami alapellátás, de igénybevehetsz magánrendelést, magánkórházat, ha egy egészségbiztosítóval szerződésed van, és fizetsz havidíjat. Remélem nem lesz komolyabban ilyesmire szükségem, majd valami olcsót kötök, hogy azért legyen, ha egyszer neadj'isten beüt a derült égből a gumibot.

Hogy miért írtam azt, hogy hogyan próbálnak a magyar hatóságok utánamnyúlni? A TB viszonylag egyszerű kérdés: ők nagyon rendesek voltak, amikor még otthon bementem kérdezősködni. Megtudtam például, hogy a munkaviszony megszűnése után még 45 napig biztosított vagyok, de ha másik EU-s országban ez alatt az idő alatt munkábaállok, legyek kedves egy adatlapot kitölteni és nekik elküldeni. Megtörtént és még meg is köszönték, levélben! Szóval tisztelet.

Az APEH már másik kutya. Nem bírnak magukkal. Majd elmesélem egyszer, miért mondom ezt. Addig is elküldöm nekik levélben:

 

A következő részek tartalmából: összesítés az elmúlt hetekről; bemutató a lakótársakról.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://angliabajottem.blog.hu/api/trackback/id/tr482906947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása